De business case van Duurzame Inzetbaarheid

Een bekent management tegeltje gaat als volgt:

CFO asks CEO:

“What happens if we invest in developing our people and then they leave us?”

CEO:

“What happens if we don’t, and they stay?”

Een bekend dilemma voor veel managers. Natuurlijk investeert elke organisatie in de inzetbaarheid van zijn personeel. De basistrainingen en het bijhouden van vakkennis en diploma’s zijn vaak goed geregeld. Maar wat is de opbrengt van een stap verder, investeren in de werkelijke passie en het talent van mensen. De business case zal in termen van kosten en baten niet makkelijk rondgemaakt kunnen worden. Daarmee vaak een drempel om te beginnen.

Ik heb aan den lijve ondervonden welke krachtige resultaten bereikt worden wanneer je wel durft te investeren. Wat het betekent voor de duurzame ontwikkeling van mensen en organisatie. De business case was cijfermatig niet dicht. Wel de overtuiging dat we ons hogere organisatiedoel en gedroomde resultaat alleen konden realiseren wanneer iedereen meedeed. Vanuit dat inzicht zijn we een planmatig traject gestart om verbinding te maken tussen het hogere organisatiedoel en onze mensen. Tuurlijk, er waren sceptische reacties; “gaan we alweer zaken anders doen”. We hielden vol, vertelde geïnspireerd opnieuw het waarom / onze story. Zo ontstond enthousiasme. Kwamen diepe kennis, ideeën en drijfveren aan de oppervlakte, werd ‘voor lief genomen passie’ weer springlevend.

Mensen gingen vanuit bevlogenheid samenwerken, je voelde de energie. Kennis en creativiteit werd gedeeld vanuit ieders taken en kwaliteiten. Er kwam verbondenheid aan het hogere organisatiedoel en met elkaar. We vormden samen de ‘ziel’ en identiteit van de organisatie en het merk. En ja, er zijn mensen van functie veranderd of vertrokken omdat ze vanuit hun passie en kracht begrepen dat ze een nieuwe richting op moesten. Vele zijn nog steeds ambassadeurs van de kans die de organisatie hen bood (inclusief mijzelf).

Ook de cijfers / KPI’s begonnen de groei te laten zien. Hogere productiviteit, hogere klantwaarde, grote medewerkersbetrokkenheid, laag ziekteverzuim, een sterk merk met aantrekkingskracht en groei van het organisatie resultaat (winst).

Het vraagt een moedig besluit om met je team of organisatie zo’n traject te starten. Toch is er veel te winnen met een doordachte aanpak. Onze belangrijkste inzichten:

  • Bepaal de belangrijkste uitdagingen o.b.v. je hogere organisatiedoel en gedroomde resultaat;
  • Maakt een plan van aanpak; met taakstellend budget, doelgericht en precies wat nodig is;
  • Volg de planning, maar werk kort cyclisch;
  • Betrek de mensen vanaf het begin, inspireer ze op het waarom / jullie story;
  • Breng 1e enthousiastelingen samen in een adviesrol, maak ze ambassadeurs;
  • Werk van klein naar groot, eerst een pilot > meet, stuur bij en rol uit;
  • Begin aan de volgende stap van klein naar groot.

Ik heb ondervonden en geleerd hoe deze aanpak werkt. Dat het beklijft, diep doordringt en steeds meer mensen enthousiast maakt in het realiseren van het hogere organisatiedoel. Klanten beleefden werkelijk de organisatie belofte en wij kregen de erkenning en het gedroomde resultaat.

De ESF subsidie Duurzame Inzetbaarheid kan u helpen een hele mooie start te maken.

Wilt u reageren op dit artikel, of benieuwd naar de mogelijkheden? U kunt contact opnemen via ons contactformulier of mij bereiken op 06–10555847.

« terug